Vaša korpa
zdravlje > Dobar holesterol

Dobar holesterol

Uz ove namirnice imaćete visok holesterol, ali bez brige - u pitanju je dobar holesterol

Ako ste do sada visoki holesterol uvek povezivali sa nečim negativnim i automatski imali sliku u glavi o višku kilograma, gojaznosti i srčanim problemima, sigurno je da niste jedini koji ste o hoelsterolu razmišljali na taj način. A u slučaju da ste imali u životu potrebu da proveravate holesterol u krvi, onda vam je verovatno i poznato da nije svaki povišeni holesterol neminovno i loš.

Holesterol je normalan sastojak krvne plazme i tkiva, posebno žuči i nerava. Ljudski organizam ga može proizvesti u jetri. Po strukturi nalik je vosku, a kroz krvotok prolazi vezan za proteine – lipoproteine.

                    

Tako, postoje dve vrste lipoproteina: male gustine (LDL: low density lipoproteins) i velike gustine (HDL: high density lipoproteins). LDL se još naziva i lošim, a HDL dobrim holesterolom. Sa porastom HDL-a, količina LDL-a u krvi se snižava, pošto dobri holesterol skuplja višak lošeg, koji vremenom može da se nagomilava na krvnim sudovima (plak) i tako uzrokuje bolesti srca i krvnih sudova. Ovaj višak koji skupi, nosi u jetru gde se razgradjuje.

Kako povećati nivo dobrog holesterola, tj. HDL-a?

Poželjan nivo HDL-a u krvi je 60mg/dl (1,6mmol/L) i više. Sve vrednosti ispod toga ukazuju na stanje u organizmu na koje je potrebno reagovati – povisiti loš, a smanjiti dobar holesterol. Ovih 5 smernica bi trebalo da budu vaše glavne zapovesti u borbi sa LDL-om, odnosno koordinate za povećanje dobrog holesterola:

♦ Smršajte
♦ Budite fizički aktivni
♦ Kažite NE pušenju
♦ Redukujte unos alkohola
♦ Hranite se pravilno i zdravo 

Jedan od najznačajnijih faktora koji utiče na odnos dobrog i lošeg holesterola jeste hrana. Najvažnije je da se iz ishrane izbace transmasti kojih najviše ima u brzoj, prženoj hrani, pecivu i tvrdim margarinima. Hranjivi elementi bi trebalo da budu bogati omega 3 masnim kiselinama, kojih najviše ima u orašastim plodovima i lanenom semenu. Zdrave masti se, takodje, nalaze i u avokadu i maslinovom ulju. Visokokvalitetni i zdraviji ugljeni hidrati koji se nalaze u ovsenim pahuljicama, kao i u koštunjavom voću (orasi, bademi, brazilski orah) odličan su izbor za promenu u načinu ishrane zbog povišenog lošeg holesterola. Vitamin B3, odnosno niacin, pokazao se kao jedan od najvažnijih faktora za regulisanje ovog zdravstvenog problema. Trebalo bi u svakodnevnoj ishrani konzumirati: kikiriki, pečurke, zeleni grašak, semenke suncokreta. Naučno je dokazano da adekvatna ishrana može da doprinese smanjenju nivoa holesterola u krvi za 10 do 20%, pri čemu su prvi značajniji rezultati vidljivi već posle tri meseca.

Još sjajnih namirnica za povećanje dobrog holesterola

Poznato je da su voće, povrće i žitarice odličan izbor kao preventiva i svakodnevna navika za dobro stanje kompletnog organizma. Njihova redovna upotreba u velikoj i značajnoj meri utiče i na regulisanje holesterola u krvi. Recimo, skorija istraživanja su pokazala da je brusnica veoma blagotvorna za srce i krvne sudove upravo zbog svojih svojstava – snižava povišene vrednosti LDL holesterola i triglicerida u krvi, a povećava nivo HDL holesterola. Lekari preporučuju obavezan unos i sledećih namirnica: mahunarki (soja, pasulj, sočivo, suvi grašak, leblebija), belog i crnog luka (2-3 čena belog, tj. pola glavice crnog u toku dana), kokosovog ulja i kokosovog putera, jabuke, šargarepe, prokelja, paškanata.

Autor: Milica Tasovac

zdrava_hrana_u_beogradu
cena

1375

din.
zdrava_hrana_u_beogradu
zdrava_hrana_u_beogradu
cena

735

din.
zdrava_hrana_u_beogradu