Vaša korpa
zdravlje > Imunitet

Imunitet

Kad je tu, podrazumeva se, a čim se i najmanje poremeti, tek tada se uvidja njegova moć.


Upoznajte savršeni odbrambeni mehanizam organizma - imunitet


Sigurno ste primetili da vam se ponekada, iako na prvi pogled deluje i ničim izazvano, pojave odredjeni simptomi koje vam telo šalje kao jasne signale i alarm da nešto nije u redu. Recimo, nikada niste patili od alergija, ali vam se dešava da one u nekom dobu godine samo buknu. Slična situacija je i sa ekcemima. Pitate se šta ste pojeli, da li ste koristili neki drugi prašak za veš ili nešto slično, ali ništa vam ne pada na pamet. Ili vam se dogadja da ste u nekom vremenskom periodu skloniji upalama i infekcijama. I opet vam se sve to čini nekako bezrazložnim. Ako ne obratite pažnju na ove znake, može vam se desiti i nešto ozbiljnije, poput neke bolesti, do koje je došlo zbog oslabljenosti organizma. U stvari, pravi razlog je – oslabljeni imunitet, ili „pad“ imuniteta kako smo skloniji da ga imenujemo.

Imunitet – šta je to, u stvari?


Reč imunitet vodi poreklo od latinske reči immunitas, što znači oslobodjen od službe, poreza, a danas se pod ovim medicinskim terminom definiše sposobnost organizma da se odbrani od bolesti, infekcija ili neke druge biološke/hemijske pretnje. Celokupni mehanizam odbrane organizma zove se imuni sistem.

Razlikuju se urodjeni i stečeni imunitet. Urodjeni, baš kao što sama reč kaže, je nešto sa čime se radjamo i on već poseduje „predznanje“ o mnogim bolestima - prisutan je i pre pojave izazivača imunog odgovora. Na sve ove izazivače, odnosno antigene, urodjeni imunitet reaguje podjednako, tj. nespecifično.

Stečeni imunitet je iskustveni, pošto se razvija postepeno – u kontaktu sa uzročnicima bolesti. Specifično reaguje na svaki antigen tako što pamti svaki kontakt i upravo to pokreće imunitet, tj. odbrambeni mehanizam, čak i posle mnogo godina nakon prvog susreta sa odredjenim antigenom. Najvažnije komponente stečenog imuniteta su limfociti – tzv. B i T koji pripadaju redu belih krvnih zrnaca. B limfociti proizvode antitela koja se vezuju za antigene (npr. bakterije), a potom šalju signale fagocitima (ćelije koje možemo nazvati „čistačima“) da unište tu sintezu antigen-antitelo. Ovo se dešava iz razloga što B limfociti ne mogu sami da udju u inficirane ćelije. T limfociti su znatno agresivniji pošto mogu direktno da napadnu i automatski unište inficirane ćelije, zaražene virusom ili napadnute kancerom.

U okviru stečenog imuniteta razlikuju se, opet, prirodni i veštački stečeni imunitet. Prirodni stečeni imunitet je imunitet koji se stiče posle preležane bolesti, zadobijene slučajno, i različite je dužine (što zavisi od samog oboljenja). Vakcinacija je, recimo, vid veštački stečenog imunog sistema, jer se stiče isključivo namernom intervencijom. Da bi se razvio u potpunosti, potrebno je ponekad da prodju čak i meseci - sve dok se organizam u potpunosti ne izbori sa stranim telom.

Postoji više faktora zaslužnih za slabljenje imunog sistema, na koje čovek, u suštini može da utiče i da ih preobrati svesno u pozitivne tačke imuniteta. Najbitniji činioci koji ugrožavaju ljudsko zdravlje i napadaju odbrambene mehanizme su:

  • duvan
  • alkohol
  • droge
  • aditivi, veštačke boje, arome, zasladjivači, konzervansi, pojačivači ukusa
  • pesticidi i hemikalije za prskanje voća i povrća
  • zagadjena životna sredina
  • hronični stres
  • manjak sna
  • fizička neaktivnost
  • depresija

Da bi se imuni sistem oporavio i na prirodan način vratio u normalu, neophodno je povesti računa o adekvatnoj ishrani, postati fizički aktivan (barem 2-3 puta nedeljno po pola sata) i svesno se potruditi da svakodnevne navike i bioritam budu uravnoteženi i zdravi.

 

Šta se preporučuje od namirnica za jačanje imuniteta?

povrće (spanać, brokoli, grašak, kelj, kupus, patlidžan, luk, bundeva, šargarepa, cvekla,
paradajz, paprika, beli luk...) – jer je prepuno vitamina i minerala;

voće (mandarine, pomorandže, nar, jabuke, limun) – sadrži obilje vitamina C koji smanjuje
uticaj slobodnih radikala, kao i karotenoide – antioksidanse koji utiču na stvaranje limfocita;

orašasti plodovi (orah, badem, lešnik, kesten) – u svom sastavu imaju omega 3 kiseline,
vitamin E
;

integralne žitarice, pasulj i semenke bundeve – odlični izvori cinka koji podstiče stvaranje
belih krvnih zrnaca u koštanoj srži, sprečava upale i viruse; zrna žitarice sadrže i dragoceni
selen koji utiče na povećanje broja antitela i stimuliše razvoj odbrambenih ćelija;

ovas -  prepun magnezijuma, cinka, joda, kalijuma, fosfora... Ujedno je i antioksidans i
smanjuje simptome depresije;

biljna ulja – obiluju vitaminom E koji usporava simptome starenja i jača ćelije zadužene za
borbu protiv infekcija;

čaj od sibirskog žen šena – štiti od infekcija i pospešuje proizvodnju belih krvnih zrnaca;

djumbir – moćan antioksidans;

visoko prisustvo beta-glukana u gljivama kao što su maitake, shitake, reishi i kordiceps
aktivira bela krvna zrnca;

dodaci ishrani dijetetski suplementi kao dopuna ishrani sa ciljem da obezbede hranjive
sastojke. Za podizanje i jačanje imuniteta značajni su suplementi koji sadrže sledeće vitamine
minerale: gvoždje, cink, selen, vitamin C, E, A, B6, B12, folnu kiselinu, D3, kao i
nezaobilazno riblje ulje bogato omega 3 kiselinama. Biljne kapi ehinacee, koprive, imele,
aronije, kanabisa, propolisa, sremuša
– pokazale su se kao izuzetno delotvorne i moćne kada
je u pitanju jačanje imuniteta. Koren astragalusa je tradicionalan kineski lek koji se
upotrebljava za lečenje prehlada i virusnih infekcija, ali i za podizanje broja belih krvnih zrnaca.

Autor: Milica Tasovac