Vaša korpa
zdravlje > Ishrana u jesen

Ishrana u jesen

 

 

 

 

JESEN JE DRUGO PROLEĆE

Vrelo leto odlazi. Svet oko nas počinje da se menja i smiruje na naše oči. Obdanice su kraće - noći polako postaju duže. Dani poprimaju zlatastu boju. Jutra su sveža, s večeri već moramo menjati odeću.

Ali zemlja je još topla. Ipak je više lepih dana nego u proleće. Iskoristimo ih:
 

JEDIMO SVEŽU HRANU

...jer s jeseni hrane ima u izobilju. Koliko god nam volja. Imamo svega, bundeve, tikava, semenki, paprike i kukuruza, slatkog krompira, jabuka, krušaka i šljiva, smokava, kupusa i brokolija, kelja i prokelja, šargarepe i celera, belog luka i djumbira, crnog luka, južnog voća, banana, kupina i malina, krušaka i ananasa, i brusnica, rena i pasulja, groždja, svakojakog voća i povrća, a od začina kurkume.

Jedan deo ove hrane ćemo da fermentišemo ili zamrznemo i ostavimo za zimu.


Poznato je da su u doba rane jeseni najčešće zastupljena oboljenja organa za varenje, gastritis i čir. Kasnije, kada dublje zadjemo u jesen, obično oboljevaju respiratorni ograni, organi za disanje. Kao preventivu, ustanovićemo neke principe:


SLEDIMO BOJE JESENI

Makrobiotički principi dele jesen na dva doba. Ona su nazvana razdoblje zemlje i razdoblje metala. Boje jeseni vezaćemo za ova dva razdoblja, i one će nam biti vodič u zdravijem izboru hrane.

_________________________________________________________________________________________

Razdoblje zemlje počinje u smiraj leta, i traje od sredine avgusta do jesenje ravnodnevnice.

U to doba se rukovodimo principom biranja hrane koja je znaku zemlje, koja je u bojama žutih nijansi i slatkastog ukusa.

To je sezonska hrana koja deluje diuretski i koja je bogata biljnim vlaknima, i zbog toga čisti organe za varenje i slezinu.

To su žitarice, naročito proso, ali i druge testenine, paste, špagete, zatim kukuruz, batat – slatki krompir, a onda bundeva, tamni slatki pasulj, crveni luk... Zatim, tu su slatke jabuke, smokve, groždje, pa i urme i papaja i ananas. Tu su koštunjarke, badem, susam, lešnik i suncokret i razni orašasti plodovi. A od začina, sirupi – na primer javorov, melase - medovi, malteks, kurkuma i drugo.
_________________________________________________________________________________________

Razdoblje metala je doba kada se u izboru zdrave hrane vodimo nešto drugačijim bojama i ukusima, i ono traje od jesenje ravnodnevnice sve do početka zime.

Hrana koju je naročito zdravo uzimati u ovo doba godine i koja pomaže da se organi za varenje pripreme za zimsku hranu, a respiratorni organi za zimske vremenske prilike, a obično je u osnovi bele boje i ljućeg ukusa.

To je pasulj, to je pirinač, to je kelj, zatim kupus, celer, daikon, luk beli i crni, slačica i senf, a od voća banane, kruške i jabuke. Hranu začinimo mirodjijom, komoračom, nanom, bosiljkom, korenom djumbira, a uz hranu jedemo i ren, cimet, ruzmarin.

____________________________________________________________________________________

OJAČAJMO IMUNI SISTEM

Poznato je da mnoge bolesti imaju sezonski karakter. Tokom godine, a naročito tokom leta, jedemo hranu koja vlaži organizam i stvara sluz. Pored sezonskih vremenskih i drugih promena, način života u letnjem periodu takodje utiče na razvoj jesenje patologije.

Zbog toga tokom jeseni moramo da pripremimo imuni sistem za iskušenja zime. Izbacimo otrove iz tela, višak vode pre svega - preko stolice.

Ojačajmo organizam u ranu jesen, prvo slezinu i želudac  žitaricama i slatkastim namirnicama i začinima, a kasnije pluća i creva začinjenim, ljutim namirnicama.

Poznato je da su u doba rane jeseni najčešća oboljenja organa za varenje, gastritis i čir.

Batat – slatki krompir odličan je izvor beta-karotena, kalijuma, kalcijuma, vitaminom C i antioksidantima.

Bundeva kao i mnogo tamno-narandžasto povrće bogato je provitaminom A i odlične su za supe, čorbe, gulaše kao i da se ispeku. Isto važi i za šargarepe.

Kasnije, kad više zadjemo u jesen, obično oboljevaju respiratorni ograni, organi za disanje.

Čim dani zahladne, sezona gripa je iza ugla. Nana, bosiljak, beli luk, ren i djumbir deluju kao mukolitici, pobudjuju energiju organizma i podižu imuni odgovor i spremnost organizma da odbije upad bakterija i virusa. Voće, posebno jabuke, kruške, pa bundeva, zatim komorač i celer, daikon i beli i crni luk obezbedjuju vitamine i minerale, i nadoknadjuju gubitke u našem imunom sistemu.