Vaša korpa
Istrazivanja > Mugi miso - šta je to?

Mugi miso - šta je to?

Možda ste probali miso pastu, ali mugi miso – šta je to?

Zdrava hrana je nešto što se već unazad nekoliko decenija propagira kao prioritet svima koji vode računa o svom zdravlju i o hrani koju unose u svoj organizam.  Biti zdrav je poistovećeno sa konzumiranjem superhrane, detoks namirnica, kineskih i japanskih algi, organskih žitarica, itd. Verovatno su zato danas retki oni koji nisu čuli za popularnu miso pastu – koja nastaje u toku dugog procesa u kom fermentiraju sojina zrna, pirinčana, ječmena, pšenična, uz dodatu so. Bitan činilac fermentacije je i probiotska gljivična kultura – kodži (Aspergillus Oryzae). Ali koliko je onih koji zaista znaju šta je u stvari mugi miso i zbog čega je toliko važan i cenjen?

Ječmeni miso, ili mugi miso, izuzetan i kao hrana i kao lek

Mugi miso se pravi od ječma i soje, u kedrovim bačvama i brže se fermentiše od soja misoa. Proizvodi se u ograničenim količinama. Cenjen je zbog visokog sadržaja enzima i laktobacila nastalih tokom dugotrajne prirodne fermentacije. Zahvaljujući njima, u organizmu se vrši bolje lučenje sokova u želucu, lakše varenje i maksimalno se iskorištavaju hranjive materije. Mugi miso sprečava razvoj kiselosti u organizmu, jer prevenira truljenje, gasove i loše varenje hrane.

Miso pasta obiluje ugljenim hidratima, vitaminima, mineralima, proteinima, esencijalnim uljima i aminokiselinama. Osim što se preporučuje u svakodnevnoj ishrani, cenjena je i kao lek. Sadrži linoleinsku kiselinu i lecitin, koji veoma pozitivno deluju na holesterol, srce, krvni pritisak i sprečavaju razvoj arteroskleroze. Preporučuje se i svima koji puše ili konzumiraju alkohol, jer čiste organizam od štetnih materija. Takodje, u slučaju radioaktivnog zračenja, mugi miso je od izuzetne koristi, jer neutrališe iz organizma posledice zračenja, toksina i teških metala.

Uz mugi miso hrana dobija bogatiji ukus

Miso se, u principu, može dodavati svim jelima, a posebno sosovima, varivima, supama, testeninama i namazima. Najpoznatiji specijalitet od ove paste je miso supa – domaća japanska supa, koja se ne konzumira kao kod nas samo za ručak, već mnogi Japanci upravo njom započinju dan. Osnova supe je bujon pod nazivom “dashi,” i miso pasta, a ostali sastojci se dodaju po želji, u zavisnosti od ukusa. Dashi bujon čine kombu alge sa šitaki gljivama i seckanim komadićima različitog povrća, koje brzo prokuva i skine se sa šporeta. Japanci kažu da ova supa, osim što jača imunitet, podmladjuje, čini kožu zdravom, reguliše krvni pritisak.

Ječmenu miso pastu možete koristiti u svim jelima umesto soli i začina C, pošto je izuzetno zdrav začin, a zbog svog slanog i jačeg ukusa savršeno zamenjuje začine slične po aromi. Ono što treba izbegavati jeste kuvanje miso paste – dodaje se tek na kraju, po završetku kuvanja, jer bi se, u suprotnom, svi bitni sastojci izgubili.

Miso je u Japan stigao iz Kine, još pre 1300 godina. U početku je ova pasta bila osnovna hrana samo samuraja. Jeli su ga uz pirinač, povrće ili ribu. Ubrzo se proširila i na čitav Japan, zahvaljujući seljacima koji su počeli sami da prave miso za svoje potrebe.

Autor: Milica Tasovac